Leerproblemen

Voor leerlingen met leerproblemen (dyslexie, dysgrafie, dyscalculie, hoogbegaafdheid) heeft Uitgeverij Betelgeuze diverse uitgaven. Deze sluiten prima aan op het reguliere lesmateriaal, Ún bieden net dat beetje extra hulp, uitleg of verdieping waar de leerling om vraagt. Ook voor de leerling met een rugzakje (LGF-leerling) of de leerling die door een lichamelijke beperking in de problemen komt met bijvoorbeeld taal of rekenen, biedt de uitgeverij geschikt materiaal.

Hieronder volgen enkele producten voor leerlingen met een ernstig of minder ernstig leerprobleem.

Hulp bij leerproblemen Nederlands

Hulp bij leerproblemen Nederlands Lezen is bedoeld om kinderen uit het voortgezet onderwijs te ondersteunen met leesproblemen. Op het VO blijkt een verontrustend percentage leerlingen niet te beschikken over de vereiste leesvaardigheid, wat een bedreiging vormt voor hun schoolsucces... lees verder

Taalatelier - Zakboek Grammatica

In het Zakboek vindt u een beknopt overzicht (uitleg) van de Nederlandse grammaticaregels, zowel van woordsoorten als van zinsdelen. Dit boekje is bedoeld als naslagwerk, dat hulp kan bieden bij problemen met de Nederlandse grammatica...
lees verder

Hulp bij leerproblemen Engels

Om zicht te krijgen op deelvaardigheden en een foutenanalyse te kunnen maken is bij Engels de volledige spellingstof per spellingcategorie opgenomen in 2 woordenlijsten. De woorden in die lijsten zijn gebaseerd op 2000 woorden die in het Engels heel vaak voorkomen...
lees verder

Hulp bij leerproblemen Duits

Leerlingen die problemen ondervinden bij het lezen in het Nederlands ondervinden die in veel gevallen ook bij het Duits. Daarnaast komt de leerling door moeizame woordherkenning niet of nauwelijks aan het begrip van een tekst toe. Hulp bij leerproblemen Duits bestaat uit de twee onderdelen Lezen, Luisteren en Spreken... lees verder

Hulp bij leerproblemen Rekenen & Wiskunde

De slechte rekenvaardigheden van leerlingen komen regelmatig in het nieuws. Deze zwakke rekenaars krijgen al gauw het etiket 'dyscalculie' opgeplakt...
lees verder

LuisterLezen Engels

Luisterlezen Engels van Rinie Hoeks is een losbladige uitgave die het gelijktijdig lezen en luisteren van tekst stimuleert. Dit als ondersteuning voor de dyslectische leerling om de toegang tot een tekst te vergemakkelijken...
lees verder

Opstapboek Engels

Opstap Engels Leenwoorden behandelt woorden die in het Nederlands zijn overgenomen. De delen Basiswoorden I en II behandelen de hoofdbeginselen van de Engelse spelling...
lees verder

Opstapboek Duits

Opstap Duits Klankspellingen gaat over de koppeling van klanken aan de spelling hiervan. In Deel 2: Opstap Duits Opbouwspellingen wordt enerzijds aandacht besteed aan kwesties als de Umlaut in afgeleide woorden, de verlengingsregel en vaste woordstukjes...
lees verder

Opstapboek Frans

Opstap Frans Leenwoorden behandelt woorden die in het Nederlands zijn overgenomen. De delen Basiswoorden behandelen de hoofdbeginselen van de Franse spelling. De relatie tussen klanken en letters krijgt veel aandacht...
lees verder

Remediaal Dyslexie in het VO

Dit 'good practice' nummer bespreekt hoe dyslexie kan worden aangepakt, onder andere via de Protocollen Dyslexie. De lezer krijgt als het ware een kijkje in de keuken: hoe kan de begeleiding van leerlingen met dyslexie worden vormgegeven?...
lees verder

Remediaal Taal- en Dyslexiebeleid deel 1

In dit themanummer worden de achtergronden van taal-, zorg- en dyslexiebeleid belicht. De integratie van taal- en dyslexiebeleid op school staat centraal en er wordt een pleidooi gehouden...
lees verder

Remediaal Taal- en Dyslexiebeleid deel 2

Dit vervolgnummer laat vooral de praktische kant van taal- en dyslexiebeleid zien. Hierbij komen verschillende onderwijstypen aan bod, bijvoorbeeld het mbo en het praktijkonderwijs...
lees verder

Remediaal Rekenen en Wiskunde

De slechte rekenvaardigheden van leerlingen komen regelmatig in het nieuws. Deze zwakke rekenaars krijgen al gauw het etiket 'dyscalculie' opgeplakt. In dit themanummer belicht een aantal auteurs de problematiek van de slechte rekenvaardigheid en het onderscheid met dyscalculie... lees verder

In de Klas

Het doel van het tijdschrift In de Klas is op een leuke en bruikbare manier een onderwerp bespreken en dit in een artikel vatten. Zo worden er diverse problemen, situaties en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs besproken die de leerkracht van nu zeker aan zullen spreken... lees verder

Toolkit Zorgkalender Basisonderwijs

Van leerkrachten in het basisonderwijs wordt tegenwoordig veel verwacht als het gaat om zorg voor leerlingen in de groep. Harry Janssens van Onderwijspraktijk ontwikkelde de Toolkit Zorgkalender Basisonderwijs: een prima hulpmiddel om deze zorg in kaart te brengen...
lees verder